Kamis, 19 November 2015

A Diet Asli Untuk Sembelit

A Diet Asli Untuk Sembelit

Sembelit adalah penyakit biasa yang menimpa sesiapa sahaja. Sekurang-kurangnya sekali dalam hidup seseorang, individu yang mengalami keadaan ini menyakitkan lagi memalukan. Terdapat pelbagai cara yang boleh meningkatkan peluang semakin sembelit. Sesetengah jenis ubat-ubatan untuk sakit, sedatif dan antidepresan mungkin tidak langsung menyebabkan sembelit tetapi boleh meningkatkan kemungkinan usus kekejangan up. Lain-lain sebab-sebab biasa termasuk diet yang mempunyai serat sedikit atau menjalani kehidupan yang tidak aktif. Hari ini, terdapat banyak ubat-ubat sembelit yang ada yang boleh melegakan tanda-tanda keadaan ini menyakitkan. Mengikuti diet yang mudah untuk sembelit bukan sahaja lebih murah, berkesan tetapi juga lebih selamat untuk badan kerana ia tidak memerlukan memakan ubat-ubatan atau bahan kimia untuk mendorong pergerakan usus yang lebih sihat.

Mengikuti diet yang sering cara yang paling berkesan untuk mengubati sembelit. Keadaan ini biasanya disebabkan oleh pola makan yang buruk atau gaya hidup. Sembelit juga boleh menyebabkan sebagai kesan sampingan ubat-ubatan tertentu atau yang kering. Walau bagaimanapun, tidak mendapat jumlah yang betul nutrien ciri-ciri untuk peratusan yang lebih besar daripada orang yang mengalami masalah dengan membuang air besar.

Terdapat banyak cara untuk menukar diet untuk membuat buang air besar lebih mudah dan kurang menyakitkan. Menambah serat adalah satu langkah penting untuk mencapai kesan yang diingini. Ia mempunyai keupayaan untuk membersihkan kolon najis, mengeluarkan apa-apa halangan. Walau bagaimanapun, serat perlu diambil secara sederhana jika tidak, individu akan mengalami rasa tidak selesa dan lulus gas dengan lebih kerap. Kira-kira 20 hingga 35 gram bernilai serat cukup untuk mencapai keputusan yang dikehendaki. Makanan seperti epal mempunyai kira-kira 2.8 gram serat, ¾ cawan kacang pinto atau auns dedak gandum mempunyai kira-kira 10 gram setiap satu manakala pisang dan prun mempunyai kira-kira lebih 3 gram bernilai serat. Makanan lain yang kaya dengan serat termasuk kismis, buah-buahan dan sayur-sayuran mentah, oat dan beras perang. Menggabungkan makanan ini ke dalam diet harian adalah mudah dan murah untuk dilakukan.

Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa terdapat dua jenis serat: larut dan tidak larut. Pengambilan makanan yang kaya dengan serat larut seperti beras perang dan oat boleh membuat orang lulus lebih banyak gas. Sampel makanan yang kaya dengan serat tidak larut termasuk gandum dan kismis bran, kacang, kacang, bayam dan sayur-sayuran berdaun hijau.

Selain memakan serat makanan yang kaya, ia juga dinasihatkan bahawa individu yang minum air sebanyak mana yang mereka boleh apabila berikut diet untuk sembelit. Selain menghidratkan badan, air juga membantu mengusir toksin berbahaya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar